Az Ön kosara jelenleg üres.
 

Laktózérzékenység

A tejcukor-érzékenység (más néven laktóz intolerancia) felszívódási zavar, amelyet az okoz, hogy a tejcukor-bontó enzim (laktáz) hiányzik a szervezetből, vagy csökkent mennyiségben van jelen. Ennek következményeként a tejcukor emésztetlenül halad a vastagbélben, ahol baktériumok bontják zsírsavakká és gázokká. Egyéni adottságoktól függ, hogy a szervezet mennyi tejcukrot képes panasz nélkül elfogyasztani. Tünetek lehetnek a puffadás, bélgörcs, hasmenés és hasfájás.

A kezelés két eleme a laktózszegény diéta, illetve a gyógyszeres pótlás, tabletta formájában pótolható a hiányzó enzim.

A diéta során nem kell a tejet, tejtermékeket teljesen kiiktatni az étrendből, sőt, nem is ajánlott, "csak" helyettesíteni laktózmentes készítményekkel. Kiemelt figyelmet kell fordítani a feldolgozott élelmiszerek, készételek vásárlásakor, mivel sok esetben tartalmaznak tejszármazékot, így laktózt is. Tejtermékek esetében keressük a hűtőpultokban a "laktózmentes" jelzővel ellátott termékeket.

A laktóz a tejtermékek vizes részében található, így általánosságban elmondható, hogy a zsírosabb termékek kevesebb laktózt tartalmaznak.

A növényi eredetű tejpótló készítmények nem tartalmaznak tejcukrot, ilyenek pl. a zabtej, rizstej, mandulatej, szójaital, ezek kockázat nélkül fogyaszthatók. Léteznek kalciummal dúsított változatok is, ezek fogyasztása ajánlott a csökkent kalcium bevitel miatt, melyet a tejtermékek fogyasztásának korlátozása okoz.

A vaj, magas zsírtartalma miatt viszonylag kevés laktózt tartalmaz, így azok a betegek, akik kismértékű tejcukor emésztésére képesek, fogyaszthatnak kis mennyiségben. Sajtok esetében főként a kemény, félkemény fajták (pl. trappista, parmezán, gouda, ementáli) közül válasszunk, de érdemes tudni, hogy a camambert típusúak között is található laktózmentes fajta.

A savanyított tejtermékek, joghurt és kefír laktóztartalma kisebb a tejnél, így ezekkel óvatosan, de lehet próbálkozni fogyasztásukkal. Kis mennyiségben (kb. egy evőkanál) alkalmazható ételek ízesítésére a natur joghurt, kefír, tejföl. A Bifidus Essensis-t tartalmazó joghurtokban a jelenlévő tejsavbaktériumok elősegítik a laktóz emésztését, így ezek a fogyasztható kategóriába tartoznak.

A fehér, félbarna, barna kenyerek korlátozás nélkül fogyaszthatók, a zsemle és a kifli tartalmazhat laktózt, így ezeknél óvatosan ki kell tapasztalni az egyéni érzékenység határait. Szigorú diéta esetén válasszuk a vizes péksüteményeket.

A zöldségek, gyümölcsök, főzelékfélék nagyban hozzájárulnak a szervezet vitaminraktárainak feltöltéséhez, ezért minden nap kerüljön az asztalra változatos formában. A burgonya mindenféle formájában javasolt, azonban az ételek készítéséhez használjunk laktózmentes tejet. Diófélék, olajos magvak is képezhetik az étrend részét.

Állati eredetű zsiradékok helyett a növényi olajokat részesítsük előnyben. A tejes margarinok fogyaszthatósága szintén az egyéni toleranciaküszöb függvénye, de léteznek laktózmentes margarinok is, ilyen pl. a Delma Light, Linco light, Liga.

A szevezet fehérjeszükségletének fedezésére a friss, sovány húsok és halak kiválóan alkalmasak.

Az édesipari termékek közül a tejbevonatúakat kerülni kell.


 
Fizetési megoldás
Simple fizetési tájékoztató
Top