Az Ön kosara jelenleg üres.
 

Mi az L-karnitin?

Az L-karnitin kémiai elnevezése alapján 3-hidroxi-4-trimetilammónium-butanoát (C7H15NO3), mely gamma-aminosavszármazék. (Tehát ez nem tartozik az alfa-aminosavak közé, melyek a fehérjék felépítésében vesznek részt.)
Elnevezése a latin carnis szóból ered, mely húst jelent, ez utal arra, hogy nagy mennyiségben melyik táplálékban fordul elő, a vörös húsok (magas mioglobin tartalom határozza meg a hús „színét”), mint juh, sertés, marha és a legtöbb vadhús, tartalmazzák a legnagyobb mennyiségben, a fehér húsokban és a növényi eredetű táplálékokban jóval kisebb mennyiségben fordul elő.

Az emberi szervezet a napi szükséglet 10-20%-át tudja csak megtermelni, aminosavakból (lizin, metionin), vitaminokból (főként C-vitamin), valamint vas segítségével. A szükségletet meghatározza, hogy milyen életmódot folytat az ember, hiszen stressz, betegség, nagyobb, aktívabb fizikai munka vagy terhelésre több, nagyobb mennyiségű pótlás szükséges. (akár 1500 mg/ nap)

Mire hat az L-karnitin?

L-karnitin a szervezetünkben mindenhol megtalálható, bár leginkább olyan szervekre jellemző, melyek nagy energiafelhasználók, ilyen a vázizomzat, de jelen van még jelentősen a szívben, májban is.

Miért van szükség L-karnitinre?

Legfőbb feladata a zsírok szállítása, mitokondriális transzport, vagyis ennek a vegyületnek a segítségével jutnak át a sejtmembránon a hosszú szénláncú zsírsavak a szervezet energiatermelő egységeibe, ahol a zsírsavak jelentős része bomlik le az ún. béta-oxidáció során, így az L-karnitin aktív szereplője ennek. Tehát végeredményben szerepe a hatékony energiafelszabadításban van.

További szerepe lehet még különböző szerves kationok felvételéért, illetve még a nátriumion visszaszívódásáért, mint transzporter lehet felelős.

Mire jó az L-karnitin?

Az L-karnitin erős, intenzív fizikai munka során a terhelésre (sportolásnál) segítheti a zsírégetést, a zsírok anyagcseréjét, de ennek valódi hatására nincsenek meggyőző eredmények, vizsgálatok. Ennek ellenére sokan és sok cikk is, mint zsírégető, testzsír csökkentő szerként javasolják. (Egyes megfigyelésekben minimum 24 héten keresztül tartó karnitin-kúra után történt fogyás, de itt nem tudni pontosan, hogy a szervezetben eleve előforduló L-karnitin mellé a még bevitt mennyiség fokozza-e a hatást.)
Az L-karnitin, mint teljesítménynövelő, állóképességnövelő hatással is bír. Segíti az izmok regenerálódását, a súlyzós edzéseknél leginkább a mikrosérülések enyhítésében vesz részt, az állóképességi edzéseknél koffeinnel, szénhidráttal kiegészítve a zsírsav oxidációt segíti, mint teljesítménynövelő hatásként ebben az esetben. Ezekben az esetekben edzések előtt 1-1.5 órával érdemes pótolni.
A kozmetikában is használják a karnitin készítményeket, leginkábba bőr javítására, regenerálódásában.
Újabb vizsgálatokban összefüggést találtak az inzulin jelátviteli útvonalakban való résztvételére is, valamint hatással lehet a vázizomzat sorvadásáért felelős gének szabályozásában is.
A szív- és érrendszeri betegségeknél a jótékony hatásairól megoszlanak a vélemények, bár a vérerek összehúzódását fokozza, ezáltal növeli a véráramlást, így javítva az izmok oxigénellátottságát. Egyes szívbetegségeknél, mint megelőző szerepű lehet, bár sokszor mértek magas karnitin-szintet is szívbetegségben szenvedőknél. L-karnitin tartalmú termékeinket megtalálja a webáruházunkban.

 
Little Doctor akció
Fizetési megoldás
Simple fizetési tájékoztató
Top