Az Ön kosara jelenleg üres.

Izomláz kezelése

Izomfájdalom leggyakrabban a végtagokban keletkezik, de érintettek lehetnek a nyak, a vállak és a hát izmai is. Izomfeszülés, tartási nehézség, esetleg korlátozott mozgásképesség is járhat vele. Elegendő egy rossz mozdulat, bemelegítés nélküli sportolás, vagy egy vírusfertőzés, és máris érezhető a kínzó fájdalom.

Cikkünkben az izomfájdalmak közül a leggyakoribb esettel, az izomlázzal foglalkozunk.

Mi az izomláz?

Élete során biztosan mindenki találkozott már vele, fájdalom, esetleges duzzanat, beszűkült mozgástér jellemzi. Az izmok hirtelen túlterheléséből adódik és a megerőltető mozgást követő fél, egy napon belül jelentkezik. Kiváltó okairól megoszlanak a nézetek. A mozgás következtében az izmok oxigénhiányos állapotba kerülnek,
amikoris elegendő oxigén híján a szervezet a tápanyagokat csupán tejsavvá tudja átalakítani. Frissebb kutatások szerint az izomláz eredete inkább az izomrostok mikroszkopikus szakadásaiban keresendő. Ezt támasztja alá a következő két tény is:

  • izomláz leggyakrabban a kevésbé fitt embereknél lép fel, tejsav viszont a rendszeresen sportolóknál is keletkezik,
  • valamint az, hogy a tejsav mennyiség mintegy fele kb. 20 perc alatt lebomlik, ugyanakkor az izomfájdalom órákkal, vagy akár egy nappal később jelentkezik. 

Szerencsére néhány nap alatt magától is elmúlik, ám enyhíthető néhány házi praktikával.

Mi a megoldás izomláz ellen?

Mint minden más területen, az izomfájdalmak esetében is fontos a prevenció. Rendszeres mozgás, edzett izomzat, helyes testtartás, a munkakörnyezet egészséges kialakítása segít megelőzni az izomeredetű fájdalmakat. 

Ha már bekövetkezett, néhány tipp a segítségünkre lehet a mielőbbi elmulasztásban.

  • Meleg hatására javul az izmok vérkeringése, felgyorsul az izomrostok regenerációja. Jót tesz a szaunázás, a fájdalmas terület meleg borogatása. Akinek gyakran van rá szüksége, jó ötlet lehet egy hideg-meleg terápiára alkalmas párna vagy tasak beszerzése. Ezeket a felhasználási céltól függően hideg vízben vagy hűtőszekrényben hűthetjük, míg mikrohullámú sütőben vagy forró vízben melegíthetjük. A kívánt hőmérséklet elérése után a fájó testrészt borogatva, hatékony és természetes fájdalomcsillapítást végezhetünk. Alkalmazásakor fontos tisztában lenni azzal, hogy adott eredetű fájdalomra a hideg vagy a meleg terápia ajánlott. Hideg terápia esetén lassul a vérkeringés, így különösen láz, ficam, migrén, égési sérülés, orrvérzés, rovarcsípés, fogfájdalom, valamint viszketési inger esetén hatásos. A meleg terápia a görcsös fájdalmakra, reumára, izomlázra, lumbágóra, megerőltetésre és menstruációs panaszokra van jótékony hatással.
  • Fájdalomcsillapító krémek széles palettájáról válogathatunk az egészen enyhe, gyógynövényes lazító balzsamoktól kezdve a csípős, melegítő hatású kapszaicin tartalmú krémekig. Használat előtt érdemes letesztelni egy kisebb felületen, hogy elkerüljük az esetleges allergiás reakciókat, bőrirritációkat. Párakötéssel fokozható a krémek hatása, a területet bedörzsölése után borítsa be műanyag fóliával.
  • Lényeges a megfelelő ásványi anyag utánpótlás, különösen az idegrendszer működését segítő B-vitamin, valamint az izmokat támogató magnézium és kalcium bevitele.
  • Az elengendő mennyiségű folyadék (tiszta víz, vagy cukormentes gyógy- és gyümölcstea) fogyasztását nem lehet eleget hangsúlyozni. Elősegíti a nyirokkeringés működését, ennek következtében gyorsítja az izomfájdalom elmúlását.
  • Az érintett testrészt kíméljük, pihentetés után csak fokozatosan terheljük, lassan nyújtsuk az izmokat. 

Amennyiben a fájdalom fentiek ellenére sem múlik, mindenképpen javasolt orvoshoz fordulni, hogy alapos kivizsgálás során feltárja az okokat és esetlegesen kiegészítő terápiát javasoljon.

 
Fizetési megoldás
Simple fizetési tájékoztató
Top