Az Ön kosara jelenleg üres.

Vitaminok pótlása

A vitaminok az emberi szervezet megújításában, az energiaforgalom- és anyagcsere-szabályozásában vesznek részt, de energiát nem szolgáltatnak. Testünknek ezekre a természetes szerves vegyületekre is szüksége van kis mennyiségben.

Hatásuk azon alapul, hogy az életfolyamatokban milyen módon kapcsolódnak be: katalitikus vagy fehérje természetű enzimekhez kötve vagy szabályzó részként. A legtöbb vitamin állati és növényi eredetű táplálékkal, élelmiszereken keresztül jut be a szervezetünkbe, de vannak olyan vitaminok, amelyek az emberi szervezetben élő (bélcsatornában) mikroorganizmusok segítségével alakulnak ki.

Mitől függ a napi vitaminszükséglet?

Függ a kortól, a napi munka jellegétől, az egészségi állapottól. A vitamin szükséglet általában az élet első hat hónapja után nő meg. Fontos tudnunk, hogy rengeteg táblázat mutatja számunkra a napi ajánlott mennyiségeket, de az ajánlások között jelentős különbségek vannak a javasolt mennyiségekben, ezért érdemes átlagolni a számításoknál.

Nagyszámú vizsgálat bizonyítja, hogy a tej tartalmazza a fejlődéshez szükséges vitaminok nagy részét, tévhit azonban, hogy a szója alapú italokkal is pótolható minden, ezek ugyanis nem tartalmazzák a B12-vitamint, valamint a B2-vitamin tartalmuk is kevesebb.

Miért van szükség vitaminokra?

Az idegrendszer optimális működéséhez, a megfelelő bélflóra egyensúlyának megtartásához, valamint a fogyókúrák alatt a szervezetben fellépő változások segítéséhez megfelelő mennyiségű vitaminokra van szükség.

Vitaminok csoportosítása

A vitaminok oldhatóságuk alapján két nagy csoportot alkotnak, eszerint az egyik csoportba a zsírban oldódó vitaminok

  • A-vitamin,
  • D-vitamin,
  • E-vitamin,
  • K-vitaminok

a másik csoportba vízben oldódó vitaminok

  • B-vitaminok 
    • B1-vitamin (aneurin, tiamin),
    • B2-vitamin (riboflavin, laktoflavin),
    • B3-vitamin, (Niacin,nikotinsav-amid),
    • B5-vitamin (Pantoténsav),
    • B6-vitamin (piridoxin, adermin),
    • B9-vitamin (Folsav),
    • B10-vitamin (pteroilmonoglutaminsav-folsav),
    • B12-vitamin (kobolamin, antiperniciózafaktor),
    • B15(pangámsav),
  • H-vitamin(Biotin) ,
  • C-vitamin (aszkorbinsav)
  • M-vitamin,
  • U-vitamin (faktor)

tartoznak.

Provitaminoknak nevezzük azokat a biológiai aktivitás nélküli vegyületeket, melyek vitaminokká képesek alakulni szervezetünkben.

Túladagolható-e a vitaminok szedése?

Leginkább a zsírban oldódó vitaminok többszörös túladagolása vezethet hipervitaminózushoz, mely kóros tünetekkel járhat.

Előfordulhat vitaminhiányos(hipovitaminózus) állapot is, ekkor a táplálékból valamelyik vitamin hosszabb ideig hiányzik, mely szintén betegségekhez vezethet.

A zsíroldható vitaminokat a szervezet képes tárolni, ezért leginkább túladagolásuk fordulhat elő. Az ide sorolható vitaminok élettani hatását ismerjük már, de a sejtekben kifejtett biológiai hatásuk nem minden részleteiben tisztázott.

A vízoldható vitaminok közül a B-vitaminról kiderült, hogy ez az anyag nem egységes, hanem biológiailag aktív részek elegye. Ezért jelöljük különszámindexszel ezeket.

A vízben oldódó vitaminok feleslegét a szervezet kiüríti, nem raktározódnak, ezért naponta fel kell vennünk a táplálékkal. Hiánytüneteik gyorsan lépnek fel, nincsenek provitaminjaik, túlzott fogyasztásuk azonban nem ajánlott, hiszen ezek is okozhatnak betegségeket. (pl. C-vitaminnál, az aszkorbinsav oxálsavformában ürül ki a vizelettel, mely vegyület a vesekő egyik alapja.)

Milyen tünetekkel jár a vitaminhiány vagy esetleg a vitaminok túladagolása?

Emésztési zavarokkal, fáradékonysággal, gyulladásos betegségek gyakoriságával, fertőzésekre való hajlam növekedésével, bőrelváltozásokkal (pl. a bőr besárgul A-vitamin túladagolásánál), vesekő kialakulásával (C-vitamin túladagolásánál), fogíny betegségekkel, látási problémákkal.

De nehezen diagnosztizálható, állapítható meg a tipikus vitaminhiányos vagy túlzott mennyisége által kialakult betegség, hiszen ezeknek a vegyületeknek a bonyolult kémiai szerkezetük, kapcsolódási formái miatt, más a vitaminokhoz hasonló szerkezetű vegyületek (antivitaminok) is bekapcsolódhatnak az enzimrendszerek működésébe, így az alap probléma lassan tárható fel.

Leginkább azonban az egyoldalú táplálkozás következtében van szükség étrend-kiegészítőként különféle vitaminokra.

A vitaminok felvételének optimális módja, a friss zöldségek és gyümölcsök,valamint a gyógy- és fűszernövények fogyasztása, akár kiegészítve gyógynövényteákkal.

Mi okozhat betegség tüneteket, ha nem jól tartjuk be az ajánlott napi vitamin mennyiségeket? Mitől alakulhat ki, borulhat fel a szervezet megfelelő vitaminháztartása?

Hosszantartó betegségnél, fokozott stressz mellett, túlterheltségnél, terhességnél,hosszú ideje tartó éhezésnél alakulhat ki olyan állapot a szervezetben, mely gyors vitamin- és ásványi anyag utánpótlást igényel.

A fontosabb vitaminokat külön kategóriákba gyűjtve találja az oldalon.

 
Fizetési megoldás
Simple fizetési tájékoztató
Top